Kilka wskazówek jak jeździć po drogach w Kalifornii

Bez samochodu jak bez ręki

Z całą pewnością samochód jest najpowszechniejszą formą przemieszczania się po Stanach. Komunikacja miejska w mniejszych miastach – takich jak chociażby Foster City, w którym mieszkamy, praktycznie nie funkcjonuje. Nie jestem typową Grażyną za kierownicą – samochodem jeżdżę już blisko dekadę, a do tego dopiero co zdałam prawko na moto, tym niemniej tutejsza rzeczywistość drogowa nawet mnie wprawiła w lekkie zdumienie. Nie dziwie się, że można być zdezorientowanym poruszając się tutejszymi highwayami, które mogą mieć aż siedem pasów w jednym kierunku! Który z nich zatem wybrać?

Odpowiedzi na część z nurtujących mnie pytań znalazłam w California Driver Handbook, która stanowi swoisty kodeks drogowy w pigułce dla stanu Kalifornia. Oczywiście nie ma sensu czytać go od deski do deski – wiele zasad pokrywa się z tymi obowiązującymi w Polsce. Dlatego też poniżej przedstawiam Wam kilka różnic, z którymi się tutaj spotkałam, i o których warto wiedzieć podróżując po tutejszych drogach.

Znalezione obrazy dla zapytania california driver handbook

Jak (nie) zjechać

Wracając do kwestii wyboru pasa jazdy, w Kalifornii nie ma generalnego obowiązku poruszania się prawym pasem, tak jak ma to miejsce w Polsce (jeśli kogoś tym zszokowałam, to odsyłam do art. 16 ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Kryterium jakie powinniście zastosować przy wyborze pasa w Stanach powinno służyć upłynnieniu ruchu. Nie ma tu zbyt wielu odmienności w porównaniu z zasadami obowiązującymi na polskich drogach. W California Driver Handbook czytamy, że jeśli masz do wyboru trzy pasy ruchu, wybierz środkowy „for the smoothest driving”.  Jeśli jedziesz znacznie szybciej niż inne pojazdy, wyprzedzasz lub zamierzasz skręcić w lewo – wybierz lewy pas. Prawy pas jest z reguły najwolniejszy i jakież było moje zdziwienie kiedy poruszając się nim nagle zjechałam z autostrady…

Znalezione obrazy dla zapytania highway exit lane california

Otóż prawy pas w większości przypadków z jakimi się tutaj spotkałam nie tylko prowadzi do zjazdu, ale niejako staje się pasem zjazdowym. Można to zauważyć obserwując pasy drogowe – te prowadzące do exitów oddzielone są grubszymi i gęściej namalowanymi liniami. Jeśli w porę nie zmienicie pasa, mając zamiar kontynuować jazdę highwayem – pas doprowadzi Was do wyjazdu.

W grupie raźniej

Dość powszechny jest tutaj Carpooling, czyli uprawnienie do poruszania się po specjalnie wyznaczonym pasie ruchu przez pojazdy przewożące dwóch lub więcej pasażerów (w tym kierowcę). Ideą carpoolingu jest zredukowanie liczby pojazdów wyjeżdżających na drogi poprzez wykorzystanie formy podróżowania wielu osób w jednym pojeździe. W Kalifornii można poruszać się carpoolingowymi pasami jeśli w pojeździe oprócz kierowcy jest jeszcze jeden pasażer. To fajna idea, bo ma na celu zredukowanie korków, ale także służy środowisku.  Dodatkowo, w Kalifornii z pasów carpoolingowych mogą korzystać również posiadacze pojazdów ekologicznych bez względu na liczbę przewożonych pasażerów. Po szczegóły odsyłam do wspomnianego już California Driver Handbook.

Znalezione obrazy dla zapytania carpool lane california

Pasy carpoolingowe oznaczone są rombem, tak jak na powyższym zdjęciu

Kto pierwszy ten lepszy

W Stanach funkcjonuje tzw. four-way-stop, czyli skrzyżowanie, na którym każdy z uczestników ruchu ma bezwzględny obowiązek zatrzymania się. Skrzyżowanie jako pierwszy opuszcza ten, kto pierwszy się przed nim zatrzymał. Na początku byłam pełna obaw z cyklu: „Jak ja zapamiętam, który z nich podjechał jako pierwszy…?”, jednak w praktyce opuszczanie takich skrzyżowań odbywa się bardzo płynnie. Zasada prawej ręki na tego typu skrzyżowaniach obowiązuje w bardzo ograniczonym zakresie – tylko wówczas gdy przed skrzyżowaniem równocześnie zatrzymają się dwa pojazdy: pierwszeństwo ma zatem ten, który znajduje się po prawej stronie. Nie zawsze jednak skrzyżowania są oznaczone jako four-way stopy, dlatego polecam czujność i ostrożność.

Znalezione obrazy dla zapytania 4 way stop

Spotkałam się tutaj również ze znakiem stopu, pod którym widniała następująca informacja: „Cross traffic does not stop”. Powyższy znak jest dla nas wskazówką, że zbliżamy się do drogi głównej, na której zasada „kto pierwszy ten lepszy” nie obowiązuje, a zatem bezwzględnie musimy ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym pojazdom.

Znalezione obrazy dla zapytania cross traffic does not stop sign usa

Śmiało na czerwonym

Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną wolno nam skręcać w prawo na czerwonym świetle (chyba, że znaki tego wprost zabraniają). Zdziwieni prawda…? Ja też! Przekonałam się o tym na własnej skórze, kiedy zamierzając skręcić w prawo uroczy Azjata z pick-upa za mną zaczął trąbić i wymachiwać rękami. Miał racje… Czerwone światło funkcjonuje tutaj trochę tak jak nasza zielona strzałka do warunkowego skrętu w prawo, z tą jednak różnicą, że strzałki brak.

Przy strzałce kierunkowej w lewo wolno nam zawracać, oczywiście o ile na sygnalizatorze świetlnym nie ma napisu „No turn”. Wstyd się przyznać, ale stosunkowo niedawno dowiedziałam się o tym, że w Polsce obowiązuje zupełnie przeciwna reguła od tej w Stanach i absolutnie nie wolno zawracać na strzałce kierunkowej w lewo! Spuśćmy na to zasłonę milczenia… Na szczęście nie odczułam konsekwencji braku wiedzy na własnej skórze.

Znalezione obrazy dla zapytania no turn on red

Sygnalizatory świetlne są tutaj umieszczone za skrzyżowaniami, a nie jak w Polsce – tuż przed nimi. Wydaje się to być lepszym rozwiązaniem, bo nie musimy patrzeć do góry z głową przyklejoną w szybę jeśli nieopatrznie podjechało nam się blisko sygnalizatora. Jednak moja pierwsza konfrontacja z tego typu światłami była następująca : „What? Dla kogo są te światła…?”

Znalezione obrazy dla zapytania traffic lights california

W większości przypadków przejścia dla pieszych nie są pasami a liniami wyznaczonymi na drodze. Dodatkowo, sygnalizatory dla pieszych są oznaczone kolorami białymi i pomarańczowymi. Na białym „chłopku” oraz na pomarańczowej dłoni, obok której odmierzany jest czas do zmiany sygnału, można śmiało przechodzić przez jezdnię. Pomarańczowa dłoń bez dodatkowych oznaczeń zabrania wejścia na przejście dla pieszych. Z własnego doświadczenia polecam też rozejrzenie się czy sygnalizator dla pieszych nie jest czasem sterowany za pomocą guzika… Szkoda życia w oczekiwaniu na zmianę świateł!

Znalezione obrazy dla zapytania pedestrian lights california

Parkuj (nie)śmiało

Dodatkowo, z ciekawostek, które odkryłam – nie wolno parkować przy ulicy tam, gdzie krawężniki zostały pomalowane na czerwono. Spotkacie się tutaj również z białymi, zielonymi, żółtymi oraz niebieskimi oznaczeniami krawężników. Co zatem kryje się pod tymi kolorami?

Przy białym krawężniku można zatrzymać się zasadniczo tylko na chwilkę w celu odebrania lub wysadzenia pasażerów. Przypomina mi to trochę nasze „kiss and ride”. Parkowanie przy zielonym krawężniku jest dozwolone ale tylko w wyznaczonych godzinach. Informacja o limicie czasu znajduje się najpewniej na pionowym znaku usytuowanym w okolicy miejsca parkingowego.

Znalezione obrazy dla zapytania 2 hour parking

Żółty krawężnik jest zarezerwowany dla pojazdów związanych z wyładunkiem i załadunkiem towarów, natomiast parkowanie przy niebieskim krawężniku jest dozwolone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych.

Znalezione obrazy dla zapytania colored curbs california

Jak się nie stoczyć?

W Kalifornii obowiązują również szczególne zasady dotyczące parkowania na wzniesieniach. Ma to istotne znaczenie szczególnie jeśli chodzi o San Fransisco, które usytuowane jest przecież na wzgórzach. Przed pozostawieniem auta na wzniesieniu należy maksymalnie skręcić koła w stronę krawężnika, aby w ten sposób zapobiec stoczeniu się pojazdu. Jeśli hamulce zawiodą, samochód nie stoczy się w dół, tylko  zatrzyma się na krawężniku.

Znalezione obrazy dla zapytania san francisco uphill parking turn wheels

Jak automat

Na koniec dodam, że prawie wszystkie samochody jeżdżące po tutejszych drogach zostały wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Nie wiem nawet czy auta z manualną skrzynią są w ogólne dostępne w wypożyczalniach tak od ręki. Automatyczne skrzynie biegów są tutaj po prostu codziennością, do której początkowo ciężko było mi przywyknąć. Jesteśmy w Stanach niewiele ponad dwa tygodnie, korzystam z samochodu praktycznie codziennie, a używając hamulca moja ręka nadal wędruje w stronę drążka, aby zredukować bieg… No cóż – ciężko walczyć z utrwalonymi nawykami. Pewnie za kilka tygodni mi przejdzie.

Znalezione obrazy dla zapytania california road

No to w drogę!

4 Comments on “Kilka wskazówek jak jeździć po drogach w Kalifornii

  1. Po przeczytaniu postu widze, ze u mnie w Colorado bardzo podobnie. Generalnie zasada jest taka, ze jak masz watpliwosci czy cos Ci wolno to wypatrujesz znaku, ktory by Ci tego zakazal. Brak zakazu – droga wolna 🙂
    Mieszkam tu ponad poltorej roku a wciaz jest mi ciezko przyzwyczaic sie do kilku drogowych nawykow tutejszych kierowcow. Po czym poznac Europejczyka w Stanach? Po tym, ze uzywa kierunkow 😉
    Jeszcze kilka ciekawostek. 1. Jesli policja zamuje czesc pasu bo np. kogos zatrzymali do kontroli to masz obowiazek (przynajmniej w Kolorado) zmniejszenia predkosci i bezwglednej zmiany pasa. 2. Kierowcy tutaj bezwzglednie sie zatrzymuja zeby przepuscic auto na sygnale, nie zanotowalem prob tworzenia tzw. „korytarzow zycia”. 3. NIKT tutaj nie przestrzega ograniczen predkosci. Innymi slowy, powszechnie panuje tutaj zasada buforu ok. 10 mph powyzej limitu 😉

    Polubione przez 1 osoba

    • Co do kierunków, to jest to święta prawda ;). Ad. 1. – w Kaliforni jest taki sam przepis, ale widzę, że mało ludzi go przestrzega. Ad. 3. – Jest tutaj podobnie – generalnie „rule of thumb” wydaje się być „jedź tak szybko jak wszyscy, czyli z reguły + 10 mph” :).

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: